Wat Doen Wij?
Mediamuziek is een ruim begrip. Inhoudelijk varieert het van soundtracks die aan laatromantische muziek of opera refereren tot korte synthetische geluidslogo’s. Er is een groot verschil tussen de voornamelijk met software synthesizers gemaakte muziek van een serie als CSI en de naar klassieke kamermuziek neigende soundtrack onder de zeer Engelse detective Midsommer Murders. In reclames wordt een klassiek orkest gebruikt om een dure auto een imago van stijl en luxe te verlenen en klinkt iets dat naar R&B verwijst om een drankje voor tienermeisjes aantrekkelijk te maken. Allerlei genres en hun instrumenten worden in mediamuziek bovendien voortdurend vermengd.

De meeste mediamuziek wordt geheel of gedeeltelijk met computers gemaakt - ook als er een Hollywoodbudget is. Samples, loops en virtual instruments (computerversies van synthesizers) produceren de geluiden die met plugins (computerversies van effectapparatuur als equalizers en galm) worden opgepoetst in sequenzers (een combinatie van meersporen recorder, mengtafel en effectprocessor). Er is nog steeds een verschil in klank, maar de kwaliteit is dusdanig dat het publiek dat verschil niet meer waarneemt – de aandacht richt zich bovendien in de eerste plaats op het beeld. Het maken van met computers gegenereerde kwaliteitsmuziek blijft een tijdrovende aangelegenheid, maar de kostenbesparingen zijn gigantisch, er kan meer, en het werkt flexibeler.

Het maken van muziek begint bij MediaSoundstage in de eerste plaats met componeren, maar er gaat meer tijd zitten in het programmeren van de samples, de mix en de bewerking van het geluid. Elk instrument van het orkest is in de Vienna Symphonic Library in een speciaal daarvoor gebouwde studio noot voor noot in allerlei speelwijzen opgenomen in wekenlange sessies. Het is fantastisch gedaan, maar samples blijven foto’s van geluid. Er is muzikale expertise voor nodig om daarmee een digitaal geluidsspoor te maken dat de vergelijking met een live ingespeelde strijkerspartij kan doorstaan.

Het produceren van muziek voor media en theater of het realiseren van sounddesigns vereist – naast forse investeringen in hard- en software – dat de maker in vele muzikale genres thuis is. Omdat het onderbewust werkt, kan de soundtrack zo veel toevoegen aan het effect dat de regisseur, de producent of de firma achter de reclameboodschap, wil bereiken. Wie muziek voor media en theater maakt, moet dus weten hoe met muziek of geluid de kijker te manipuleren. Het maken van een geloofwaardige, niet van echt te onderscheiden, eindmix is in wezen een ander vak, maar ook dat hoort erbij. Omdat in de mixage dezelfde apparatuur wordt gebruikt als bij een geluidsnabewerking en er een vergelijkbaar vakmanschap voor nodig is, biedt MediaSoundstage ook die service.

In de mastering wordt de eindmix tot slot gepolitoerd. Alle oneffenheden (digitale klikjes, dat alles bedervende kuchje in de opname van een strijkkwartet) worden weggepoetst. . De klank wordt net iets mooier ingekleurd en het stereobeeld wordt net iets helderder – vergelijkbaar met de opfrisbeurt van een oud schilderij na een restauratie. Het volume wordt opgetrokken en exact gelimit. Als de mastering voor Cd is bedoeld, wordt er door MediaSoundstage een DDP file geleverd waarvan de Cd fabriek zonder kwaliteitsverlies direct de matrijs voor de Cd maken.